כל מה שצריך לדעת על השיטה החיובית לאילוף כלבים

תוכן עניינים

כלבים הם בעל החיים הקרוב ביותר אלינו. בהרבה מאוד בתים תמצאו כלב או כלבה, ובעיקר אהבה לא מובנת מאליה בין ההולכים על 4 לבני אדם. הבסיס לחיבור מוצלח באמת ולנחת הוא התנהגות נכונה של הכלב, ולכן כדאי להשקיע באילוף. הדרך המומלצת היא השיטה החיובית, וכאן בעמוד תמצאו הסברים מפורטים על הגישה החדשנית והיעילה הזו.

קודם כל תקשורת

השיטה החיובית לאילוף כלבים מבוססת על יצירת תקשורת טובה עם הכלב או הכלבה. תקשורת חיובית ומדויקת היא הבסיס לכל אינטראקציה, גם בין בני אדם וגם בין בני אדם לבעלי חיים. כשאנחנו מבינים מה הכלב רוצה וצריך, אנחנו יכולים לספק לו את מבוקשו, ובמקביל כשהכלב מבין מה אנחנו מצפים ממנו הוא יכול להתאים את ההתנהגות שלו לרצונות שלנו. במסגרת תהליך האילוף בשיטה החיובית האדם מתרגל את עקרונות התקשורת הזו, ובמיוחד שימוש באינטונציות נעימות אבל גם סמכותיות וברורות. 

זיהוי שפת הגוף של הכלב

המרכיב החשוב השני ביצירת תקשורת נכונה הוא זיהוי שפת הגוף של הכלב. בעתיד אולי נצליח לתרגם נביחות לשפה שלנו, אבל עד אז אנחנו יכולים להשתמש בהרבה מאוד סימנים כדי להבין מה הכלב מרגיש ורוצה. שפת הגוף של הכלבים עשירה מאוד, כשאפשר להסתמך גם על מצב העיניים, גם על מנח הגוף, גם על האוזניים, גם על מצב הזנב ועוד.

לדוגמה, התרגשות תבוא לידי ביטוי בכשכושי זנב נמרצים, בהפניה של האוזניים כלפי מושא ההתרגשות, בנביחות, בפה פתוח ובחלק מהמקרים גם בקופצנות. לעומת זאת עיניים פקוחות לרווחה מעידות על חשש או מתח, וכך גם זנב נמוך, הטיה קדימה של הרגליים הקדמיות בזמן שהגוף עצמו פונה לאחור וקולות של ליקוק.

חיזוקים חיוביים בלבד – בלי עונשים

ההבדל המהותי ביותר בין השיטה החיובית לגישה המסורתית באילוף כלבים הוא שאין ענישה ואין שימוש באמצעים מגבילים. אם בשיטה הישנה נעזרים בקולר חנק או בצעקות, בגישה המתקדמת מעניקים לכלב חיזוקים חיוביים. חשוב להדגיש שמחקרים רבים הוכיחו שחיזוקים כאלה אפקטיביים לא פחות מענישה וסמכותנות יתר, ולמעשה הם אפילו יעילים יותר.

תגמולים חיוביים על התנהגות רצויה יכולים להיות חטיפים, ליטופים, משחקים ואפילו דיבור מפרגן ומתלהב שכן כלבים יכולים להבין אינטונציות (ומי יודע, אולי אפילו לומדים לזהות מה אנחנו אומרים להם בסיטואציות שונות). בדרך זו אפשר להקנות להם הרגלים רצויים מכל הסוגים.

חיבור אמיתי

כשמאלפים כלב עם מומחים, כמו למשל חברת טופ אילוף, מעבר לעבודה המקצועית החשובה יש עוד תועלת רבת ערך: החיבור האמיתי שנוצר בין האדם לבין הכלב. התהליך המשותף, שמתבצע כאמור באווירה נעימה ועל בסיס תקשורת מקרבת, מייצר רגעים של קרבה. הכלב זוכה לחוויות חיוביות ביחד עם האדם שאיתו הוא חי, וכך החיבור מתהדק ומתחזק ותורם גם הוא לאיכות החיים המשותפים.

רוצים להיות מעודכנים ?

קבלו עדכונים ותלמדו ממקצוענים

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך

האם כדאי לתת לכלבים לשחק עם בלונים?

כלבים מחפשים כל הזמן דרכים חדשות להתרגש, לרוץ ולהשתעשע. אחת השאלות שבעלי כלבים רבים שואלים את עצמם היא האם בלונים יכולים להיות משחק טוב לכלבים.