האם מזון של כלבים צריך כשרות?

תוכן עניינים

האכלתן של חיות היא עניין נפוץ שאף זוכה להתייחסות בהלכה. ההלכה אף מחייבת להאכיל את חיית המחמד של האדם בטרם יאכל האדם בעצמו. עם זאת, סוגיית מזון החיות עצמו מעירה שאלה הלכתית חשובה: האם נדרשת חותמת כשרות למזון של חיות- וכלבים בכללן?

רכיבי מזון כלבים

על מנת להבין את דיני הכשרות במזון כלבים, יש להבין קודם כל ממה עשוי מזון הכלבים. 

ככלל, קיימים שני סוגים של מזון לכלבים: מזון “יבש” ומזון “רטוב”. מזון יבש הוא המזון המוכר יותר, הנמכר כרכיבי מזון דחוסים ויבשים. מזון זה כולל רכיבים שחשובים לבריאותו של הכלב: בשר, דגנים, סיבים תזונתיים וויטמינים; זאת, בנוסף לחומרים שמשמשים ל”הדבקה” של רכיבי המזון למזון היבש. 

המזון ה”רטוב” הוא כינוי לסוג מזון שנמכר להקפאה או כמזון טרי, וניתן להכין אותו בבית. סוג מזון זה מבוסס במידה רבה על אוכל עשוי מרכיבים שנמצאים בבית- דוגמת חזה עוף, למשל, תוך ההתאמות הנדרשות לכלבים (ללא תיבול, למשל).

מזון עם הבעיות כשרות יכול להימצא בסוג בשר שאיננו כשר- דוגמת בשר חזיר, וכן בחומרים המשמשים להדבקת המוצר- דוגמת שומן חזיר, למשל.

כשרות מזון לכלבים

כאשר מדברים על כשרות מזון לכלבים, חשוב להבדיל בין שני סוגי מזון לא כשר: מאכלים לא כשרים מכח עצמם, ועירוב אסור של בשר וחלב.

מאכלים לא כשרים יהיו בשר לא כשר או חיות המותרות באכילה שלא נשחטו כדין- כמו גם מאכלים שהוכנו בכלים טרפים. מאכלים אלו אסור לאכול, על פי ההלכה.

עירוב של בשר וחלב, לעומת זאת, כולל בתוכו שלושה איסורים שונים: אכילת בשר וחלב; בישול בשר וחלב; וכן הנאה מבשר וחלב. האכלת בעל חיים במזון שמעורבים בו בשר וחלב מסבה הנאה לאדם ולכן אסורה.

כך, כאשר רוכשים מזון לכלבים, יש לשים לב שלא מדובר במאכלים שכוללים עירוב של בשר וחלב ולכן אסור לתת אותם לחיית המחמד בשל ההנאה שבכך.

כשרות מזון לכלבים לפסח

יש לשים לב לזמן מיוחד בו נדרשים תנאי כשרות אחרים: בזמן חג הפסח. בדיני כשרות בפסח קיים איסור חמץ- שבמסגרתו נכללים שני איסורים: הראשון, אכילת חמץ; והשני, הימצאות חמץ בבית.

לעניין הגדרת המאכל, מבדילים בין “מאכל אדם” ו”מאכל כלב”. מאכלים שאינם מאכל אדם אך כן נחשבים כמאכל כלב אסורים בהימצאותם בבית וכן מהנאה מהם- בין אם מדובר בהאכלת חיית המחמד הפרטית שלהם ובין אם מדובר בהאכלת חיה זרה. 

מאכל שאיננו עומד בסטנדרט של מאכל כלב, לעומת זאת, מותר בהנאה ולכן לכאורה ניתן לתת אותו לכלב. עם זאת, אם אין זה מאכל כלב, סביר שהכלב אכן לא יאכל אותו ואין טעם להחזיק בו.

בשל הסיבה שבפסח נדרשת כשרות מיוחדת, ישנם מפעלים שמזון החיות שהן מוכרות, כשר לפסח משך כל השנה.

רוצים להיות מעודכנים ?

קבלו עדכונים ותלמדו ממקצוענים

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך

יתרונות וטרינר לכלבים עד הבית

חיית המחמד שאתם מגדלים תורמת לכם כל כך הרבה, בין אם זה כלבלב נאמן שהוא ידיד אמתי ובין אם זה חתול אהוב, אין ספק שהנתינה